LAGA, ÅTERBRUKA OCH REPARERA FÖR EN HÅLLBAR FRAMTID

Foto: Carl Thorborg

Sveriges hantverkare spelar en avgörande roll i omställningen till en cirkulär ekonomi där produkter återanvänds och repareras. Men för att hantverkare även i framtiden ska kunna bidra till ett hållbart samhälle behöver efterfrågan på hantverkstjänster öka. Modedesignern Bea Szenfeld menar att alla kan bidra till det lokala hantverkets överlevnad genom att oftare gå till sömmerskan och skomakaren.

Den svenska hantverksbranschen är hårt pressad. Att vara hantverkare idag är inte enkelt, menar modedesignern Bea Szenfeld. Den stundvis låga efterfrågan beror enligt henne på en bristande kunskap om kvalitetshantverk i dagens samhälle.

”Vi som samhälle behöver lära oss värdet av lokalt hantverk. Jag hoppas att Coronakrisen blir en ögonöppnare och att det lär oss att vi kanske inte kan förlita oss på att någon annan, på andra sidan jorden, ska tillverka våra produkter, utan att vi som land måste kunna snickra en stol och göra en sko från grunden.”

Stockholmarna gillar sina hantverkare och hantverk

En undersökning om stockholmarnas förhållande till hantverk och hantverkare, framtagen av Sifo och Stockholms Hantverksförening, visar att huvudstadsborna uppskattar sina olika hantverkare och deras tjänster – men upplever dem samtidigt ofta som dyra och otillgängliga.

Ofta är anledningen till att riktigt kvalitetshantverk kostar är att det tar tid. Till exempel krävs det 10 000 timmar i yrket för att tilldelas ett så kallat mästarbrev vilket bevisar hantverkskunnande och yrkesskicklighet. Förutom tid lägger hantverkare dessutom ner både hjärta och själ i sitt arbete.

Bea betonar vikten av att de konsumenter som har de ekonomiska förutsättningarna tar sitt ansvar genom att konsumera från lokala hantverkare.

”Jag vill verkligen uppmana att använda sig av hantverkare för att laga och reparera, istället för att köpa nytt. Tillsammans kan vi säkerställa att våra skickliga hantverkare finns kvar och dessutom bidra till en hållbar framtid.”

Bea Szenfeld

  • Modedesigner känd för sina extraordinära kreationer i gränslandet mellan kläder och konst.
  • Skapare av utställningar som To much is never enough och Paper Dolls som visats runt om i Sverige. Den sistnämnda kollektionen utsågs till Årets Blickfång på Elle-galan 2014. Har klätt såväl internationella kändisar som toppolitiker. År 2018 tilldelades Szenfeld uppdraget att designa Rosa Bandet som papperskreation.
  • Utbildning: Beckmans designhögskola där henne slutprojekt vann Hennes & Mauritz designstipendium.